zadwoń

+48 502 350 316

e-mail

adam.sawicki@poczta.onet.pl

banner

Nowe przepisy o rozwiązywaniu sporów konsumenckich wejdą w życie od stycznia 2017 roku.

10 Listopad 2016

Nowe przepisy mają zastosowanie do postępowań w zakresie pozasądowego rozwiązywania krajowych i zagranicznych sporów dotyczących zobowiązań wynikających z umów sprzedaży lub innych umów zawieranych z konsumentami przez firmy mających siedzibę w Polsce. Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich będzie się odbywało przy udziale podmiotów tzw. ADR Alternative Dispute Resolution, który proponuje lub narzuca rozwiązanie sporu lub umożliwia zbliżenie stanowisk stron w celu rozwiązania sporu. Wskazane w nowych przepisach rozwiązania dotyczą sporów pomiędzy firmami mającymi siedzibę w Polsce i konsumentami mającymi miejsce zamieszkania na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Nowych przepisów nie stosuje się m. in. do: postępowań reklamacyjnych, rozpatrywania skarg konsumenckich przez przedsiębiorcę czy pozasądowego rozwiązywania sporów pomiędzy przedsiębiorcami. Przepisów nie stosuje się również do sporów dotyczących usług niemających charakteru gospodarczego świadczonych w interesie ogólnym; do sporów wynikających z umów dotyczących usług zdrowotnych świadczonych przez pracowników służby zdrowia pacjentom czy do sporów wynikających z umów, których przedmiotem są usługi edukacyjne świadczone przez publiczne szkoły lub placówki.
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest prowadzone w oparciu o obowiązujące w danym podmiocie ADR procedury zawarte w regulaminie. Wszczęcie postępowania następuje na wniosek konsumenta, a jeżeli przewiduje to regulamin wszczęcie postępowania może nastąpić również na wniosek firmy. Ustawa określa przypadki, w których może nastąpić odmowa rozpatrzenia sporu w ramach procedury ADR.
Wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich przerywa bieg przedawnienia roszczenia będącego przedmiotem sporu. Przedawnienie nie biegnie na nowo do czasu zakończenia postępowania. W ramach postępowania podmiot uprawniony jest obowiązany do zapewnienia stronom możliwości pełnego udziału w postępowaniu oraz poinformowania o możliwości reprezentowania strony przez pełnomocnika. Wynik postępowania powinien być przedstawiony stronom w terminie 90 dni od dnia otrzymania przez podmiot uprawniony kompletnego wniosku. W sprawach szczególnie zawiłych termin może zostać przedłużony, o czym powiadamiane są strony postępowania, wskazując przewidywany termin zakończenia postępowania. Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest dla konsumentów bezpłatne, natomiast regulamin może przewidywać wniesienie opłat, których wysokość nie może znacząco utrudnić konsumentowi dostępu do tego typu postępowania. Rozwiązanie sporu konsumenckiego przez rozstrzygnięcie sporu i narzucenie stronom jego rozwiązania jest możliwe jedynie w przypadku gdy strony zostały poinformowane o wiążącym charakterze rozstrzygnięcia będącego wynikiem postępowania oraz o konsekwencjach niezastosowania się do takiego rozstrzygnięcia i wyraziły zgodę na poddanie się takiemu rozstrzygnięciu. Rozstrzygnięcie sporu nie może skutkować pozbawieniem konsumenta ochrony przyznanej mu bezwzględnie wiążącymi przepisami.
Źródło: http://www.mediacje.lex.pl/wiadomosci
Porady prawne z zakresu rozwiązywania sporów konsumenckich możesz uzyskać w Kancelaria Adwokat Adam Sawicki w Białymstoku